Excited to grow your career?
BBVA is a global company with more than 160 years of history that operates in more than 25 countries where we serve more than 80 million customers. We are more than 121,000 professionals working in multidisciplinary teams with profiles as diverse as financiers, legal experts, data scientists, developers, engineers and designers.
Learn more about the area:
*La vacante estará activa hasta las 23:59h del 10/02/2025*
In the Finance area of Grupo BBVA, Accounting & Regulatory Reporting integrates as part of Core Services, along with Asset & Liability Management (ALM), TAX, Investment, Cost Management & Procurement (ICM&P;), Business Performance & Capital management (BPCM) and Investor & Shareholder Relations (I&SR;).
Accounting & Regulatory Reporting is responsible for overseeing the accounting functions and regulatory reporting of the Group. Group Financial Statements (GFS) would be one of the ten processes identified in Accounting & Regulatory Reporting.
The global GFS process involves the financial consolidation of Grupo BBVA, which includes the standardization of criteria across different geographies, determining the various scopes of the Group (accounting, tax, capital, etc.), as well as preparing the disclosures, both public and to supervisors (Finreps).
A&SS; is responsible for supervising accounting and regulatory reporting in compliance with applicable accounting and reporting standards for the Group's subsidiaries.
To carry out this function, it establishes and sets the accounting criteria, along with the Accounting, Solvency & Liquidity Policies (AS&LP;) team, to be applied in the Group Financial Statements, and monitors compliance through the control of the income statement and balance sheet.
Part of the function involves providing technical justification for any decisions regarding the application of accounting and reporting standards to the internal auditor, external auditor, and banking supervisor.
Internally, it prepares necessary reports for Management and the Group's Governing Bodies - Audit Committee - certifying the review and supervision of the Group's Financial Statements.
About the job:
Requisitos
Formación: Licenciatura en Administración y Dirección de Empresas, Grado de Finanzas y Contabilidad, o equivalente.
Idiomas: Inglés nivel alto.
Experiencia mínima de 5 años en áreas de Auditoría (interna/externa) y/o Contabilidad financiera.
Conocimientos de las normas internacionales de contabilidad y reporte (NIIF/IFRS) de aplicación en España.
Herramientas Office a nivel avanzado (Excel, Word, Power Point…) y de explotación de bases de datos.
Capacidades y habilidades:
Capacidad de análisis y síntesis.
Un perfil que, sobre todo, esté interesado en aprender, y con ganas de trabajar y apoyar a los miembros del equipo en la consecución de objetivos comunes.
Flexibilidad para trabajar en equipo generando resultados acordados en plazos muy ajustados, priorizando las tareas y diferentes entregables.
Iniciativa e innovación.
Capacidad de comunicación y de interactuar con otros equipos / personas y de obtener y tratar datos e información de diversas fuentes y áreas del Grupo.
Capacidad de trabajo colaborativo en equipo.
Buen nivel de redacción (manuales, procedimientos, notas internas...).
Funciones y conocimientos requeridos:
Análisis, síntesis y validación de los Estados Financieros de las filiales del Grupo. Para lo que se requiere conocimiento del negocio y de la normativa aplicable a la contabilidad y el reporting bancario.
Elaboración y estudio de los ajustes necesarios para homogeneizar los Estados Financieros locales a consolidados.
Conocimiento del proceso de cierre de cuentas, y de los criterios de reconocimiento y valoración de instrumentos financieros y de las diferentes partidas del balance y cuenta de resultados.
Interacción con áreas financieras del Grupo. Reportará a responsables financieros, contables y de reporting de las filiales.
Colaboración en la preparación de la Memoria del Grupo y de los Estados Reservados a reportar al Supervisor.
Elaboración de manuales de homogeneización en los que se documentan las diferencias de criterio contable con la que reportan las distintas geografías y es la base de la homogeneización de los Estados Financieros que finalmente se utilizan para elaborar los Estados Financieros consolidados del Grupo BBVA.
Entendimiento y seguimiento de la aplicación de las normas contables y de reporting (IFRS9, IFRS16, IFRS13, IFRS 17, IAS 29, etc).
Preparación de informes financieros internos y externos, con carácter mensual, trimestral y semestral.
Seguimiento de las novedades normativas de los supervisores bancarios.
Funciones y conocimientos valorables:
Conocimiento de las técnicas de consolidación contable.
Conocimientos en lenguajes de programación python y pyspark.
Conocimiento del marco de reporting bancario Finrep, Solvencia y Liquidez.
Conocimiento del negocio de seguros y las normas de reporting que le son de aplicación.
Skills:
Balance sheet of a financial institution, Economics, English Language, Financial English, Financial Markets, Group Work, Insurance, Insurance Accounting, Office Automation, Spanish Language #J-18808-Ljbffr